Enable JavaScript to visit this website.
Helpotusta vatsan turvotukseen

Helpotusta vatsan turvotukseen

Mahan turvotus on yleinen vaiva, joka saattaa äityä hankalaksi. Kokosimme vinkit turvotuksen helpotukseen.

Mahan turvotus on yleinen vaiva, joka saattaa äityä hankalaksi. Vatsa turpoaa, kun kaasu jämähtää suoleen, eikä pääse kulkemaan niin kuin sen pitäisi. Kyse on kuitenkin vain oireesta, ei elimellisestä viasta. Turvotuksen syynä on usein ärtyvä suoli – vain harvoin taustalla on vakava sairaus.

Vatsan turvotus on yksi ärtyneen suolen oireyhtymän tyypillisimpiä oireita. Ruokavalion ja -rytmin korjaukset, liikunta ja liukeneva kasvipohjainen lääkekuitu, kuten Vi-Siblin, saattavat auttaa turvotusoireisiin.

Mistä turvotus voi johtua?

Runsas vehnän ja rukiin kulutus voi saada mahan turpoamaan palloksi. Kahvi, energiajuomat ja muut kofeiini- ja hiilihappopitoiset juomat, sekä siideri ja olut voivat myös aiheuttaa vatsan pömpötystä. Kaikissa edellä mainituissa ruoka-aineissa on huonosti imeytyviä FODMAP-hiilihydraatteja. Nämä lyhytketjuiset hiilihydraatit vapauttavat paksusuoleen kaasua, joka voi aiheuttaa herkkävatsaisille ilmavaivoja, turvotusta ja vatsakipuja.

Aina turvotus ei johdu siitä mitä syöt, vaan miten syöt. Isot, raskaat ja nopeasti syödyt ateriat altistavat turvotukselle. Useimmat meistä nielevät syödessään ilmaa, jota voi kertyä vatsalaukkuun ja suolistoon päivän aikana niin paljon, että vatsa turpoaa ja olo muuttuu tukalaksi. Mitä nopeammin hotkii, sitä enemmän ilmaa pääsee alas ruoan mukana. Ruokailun ajaksi on syytä rauhoittua, unohtaa kiireet ja keskittyä syömään ja pureskelemaan maltilla.

Turvotus voi myös olla oire diagnosoitavasta sairaudesta, kuten keliakiasta tai laktoosi-intoleranssista, jolloin kannattaa kääntyä lääkärin puoleen avun saamiseksi.

Miten turvotusta voi hoitaa?

1. Tarkista ruokavaliosi

Ruokavaliota rukkaamalla voi saada helpotusta vatsakipuihin ja turvotukseen, jotka aiheutuvat liiallisesta kaasun muodostuksesta. Keskeistä on pyrkiä välttämään huonosti imeytyviä FODMAP-hiilihydraatteja, joita on muun muassa xylitol-purukumeissa ja -pastilleissa, kivellisissä hedelmissä, kaaleissa, sekä kotimaisissa viljoissa ja palkokasveissa, kuten soijassa, herneissä ja pavuissa.

Kannattaa kokeilla jättää kaikkein ilmeisimmät turvottavat ruoka-aineet pois ja katsoa, helpottuuko olo. Ruokavaliorajoitusten suhteen on syytä kuulostella omaa vatsaa ja seurata, mikä ruoka-aine todella aiheuttaa oireita ja mikä ei.

2. Lisää liukenevan kuidun saantia

Kuitulisä on toimiva apukeino monenlaisiin vatsavaivoihin, myös turvotukseen. Tavallisten leseiden lisääminen ruokavalioon ei ole suositeltavaa, sillä niiden sisältämät liukenemattomat kuidut voivat pahentaa turvotusoireita herkkävatsaisilla.

Liukeneva kasvipohjainen lääkekuitu sopii tasapainottavaksi lääkkeeksi vatsavaivojen hoitoon. Paras teho saavutetaan yhdistämällä kuitulisä ja sopiva ruokavalio.

3. Laita ruokarytmi kuntoon

Syö säännöllisesti kohtuullisia annoksia – mieluummin monta pientä ateriaa päivässä kuin pari isoa. Rauhoita ruokahetket ja vältä ilman nielemistä.

4. Lähde liikkeelle

Turvotusta ja muita vatsaoireita voi lieventää tehokkaasti liikunnalla. Jo reipas kävelylenkki auttaa laittamaan suolen toimintaan vauhtia, jolloin loukkuun jäänyt ilma pääsee vapaaksi ja olo helpottuu.

5. Hallitse ja hillitse stressiä

Keskushermosto ja vatsa ovat hyvin läheisessä yhteydessä. Joillakin ihmisillä jännitys ja stressaavat tilanteet laukaisevat ns. stressivatsan, joka voi aiheuttaa hyvin voimakkaita oireita. Erilaiset stressinhallintakeinot ja rentoutusmenetelmät voivat lievittää vatsaoireita.

6. Juo tarpeeksi vettä

Hyvä nestetasapaino auttaa suolta toimimaan. Turvotuksen ja muiden vatsavaivojen kiusatessa kannattaa lisätä päivittäiseen nestesaldoon pari ylimääräistä vesilasillista.

7. Kokeile probiootteja

Probiooteista ja maitohappobakteereista saattaa olla apua, sillä ne tasapainottavat suoliston bakteerikantaa.

8. Päästä ilmat pihalle

Koska kaikkea kaasun muodostumista ei voi estää millään, on mahdollisuuksien mukaan päästettävä kaasut reippaasti ulos. Turha pidättely usein pahentaa vatsaoireita.

Milloin on syytä mennä lääkäriin?

Useimmat tulevat turvottelun kanssa kohtuullisen hyvin toimeen. Jos turvotukseen liittyy kuitenkin jatkuvaa ummetusta, ripulia, veriulosteita, anemiaa, yleistä huonovointisuutta tai selvää kipua, on syytä hakeutua lääkärin vastaanotolle.

Kirjoittanut laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen

Lähteet:

  • Laatikainen R. Herkän vatsan valinnat. 5.korjattu painos. Kirjapaja 2018.

  • Putkonen L. Superhyvää suolistolle.Otava 2016.