Enable JavaScript to visit this website.
Raskausajan ummetus

Raskausajan ummetus

Lähes puolet raskaana olevista naisista kärsii ummetuksesta jossain raskauden vaiheessa. Tärkein raskaudenajan ummetuksen hoito on ravinnon kuitupitoisuuden lisääminen ja riittävä vedenjuonti.

Ummetus on raskauden aikana yleinen vaiva. Raskausajan ummetus johtuu hormoneista ja vatsan kasvusta. Keltarauhashormoni rentouttaa suolistoa ympäröiviä lihaksia, ja ruoka kulkee suoliston läpi tavallista hitaammin. Silloin pääsee muodostumaan enemmän kaasua, joka aiheuttaa ilmavaivoja.

Raskauden loppupuolella kasvava kohtu saattaa painaa suolistoa, jolloin moni kokee ainakin tilapäistä ummetusta. Myös närästystä ilmenee usein raskauden viimeisellä kolmanneksella. Vatsaoireet voivat alkaa jo aiemminkin, ja monelle ne ovat ensimmäinen merkki alkaneesta raskaudesta. Vatsa saattaa oireilla eri tavoin koko raskausajan.

Myös raskauden alkuaikana tyypillisesti ilmenevä raskauspahoinvointi voi vaikuttaa vatsan toimintaan. Odottavan äidin ruokavalio muuttuu helposti pahoinvoinnin takia, kun tietyt ruuat etovat ja on syötävä sitä, mitä tekee mieli ja saa syötyä.

Mikä avuksi raskausajan ummetukseen?

Raskausajan neuvolakäynneillä kerrotaan usein, että ummetus on yleinen vaiva ja menee ohi synnytyksen jälkeen. Kenenkään ei kuitenkaan kannata jäädä kärvistelemään vaivan kanssa, kun elää ainutlaatuista odotusaikaa, sillä apukeinoja löytyy kyllä.

Raskausajan ummetukseen tepsivät samat keinot kuin ummetuksen hoitoon yleensäkin. Liukeneva kuitu, riittävä vedenjuonti, stressin hallinta, liikunta ja säännölliset elämäntavat pitävät huolta vatsan toiminnasta.

Raskauden aikana kuidun tarve kasvaa

Raskauden aikana kuidun tarve kasvaa entisestään, ja ruokavalioon on hyvä lisätä liukenevaa kuitua syömällä esimerkiksi puuroa, kuitupitoista leipää ja vihanneksia. Apua saa myös apteekista myytävistä lääkekuituvalmisteista, kuten Vi-Siblinistä, jota voi käyttää raskauden ja imetyksen aikana. Jos pahoinvointioireet ovat hankalia, kannattaa Vi-Siblin-kuitulisäannos nauttia raikkaaseen smoothieen tai jogurttiin lisättynä, vesilasillisen kera.

Säännöllisyys avuksi

Tulevien äitien kannattaa muistaa, ettei energiantarve kasva raskausaikana niin paljon kuin usein luullaan. Syötävän ruuan määrää ei oikeastaan tarvitse lisätä, ainakaan annoskokoja kasvattamalla. Liian suuret annokset vain pahentavat vatsavaivoja. Tärkeintä on huolehtia ravinnonsaannin säännöllisyydestä. Loppuraskauden aikana kasvavan lapsen suuri koko pitää huolen annoskokojen pienuudesta, kun vatsa täyttyy normaalia nopeammin.

Lataa opas raskaudenaikaisesta ummetuksesta ja Vi-Siblin -kuitulisästä

Opas sisältää tietoa raskausajan ummetuksesta sekä Vi-Siblinistä. Oppaasta löydät myös raskausviikkokalenterin ja tilaa muistiinpanoille.

Lataa opas raskausajan ummetukseen

Lähteet:

  • Ispaghula - raskaus ja imetys. Gravbase-tietokanta. Terveysportti.
  • Raskaus-tietopaketti. Terve.fi.
  • Vi-Siblin valmisteyhteenveto