Enable JavaScript to visit this website.
Kuidun lisääminen ruokavalioon

Kuidun lisääminen ruokavalioon

Vaikka FODMAP-ruokavaliosta ei voida puhua hiilihydraatittomana ruokavaliona, voi kuitujen saanti silti olla puutteellista, varsinkin kun viljatuotteet jätetään pois.

Kuidun merkitys suoliston hyvinvoinnille on ollut jo vuosikymmeniä tiedossa, mutta vasta viime vuosina väestö on alkanut ymmärtämään kuidun eroja. Kuidut voidaan jakaa liukeneviin ja liukenemattomiin kuitutyyppeihin, ja niiden toiminnassa on suuriakin eroavaisuuksia. 

Liukenevat kuidut lempeitä vatsalle

Liukeneva kuitu sitoo nestettä itseensä ja muodostaa suolen pinnalle voitelevan kerroksen, joka helpottaa suolen toimintaa. Liukeneva kuitu on lempeää vatsalle. Sen lisääminen ruokavalioon on tehokas tapa hoitaa sekä ummetusta että ripua pitkäaikaisestikin. Liukenevia kuituja saa muun muassa marjoista, hedelmistä ja psylliumista (esimerkiksi ispaghulansiemenkuorta sisältävästä Vi-Siblinistä).

Liukenemattomat kuidut saattavat pahentaa vatsaoireita

Viljojen ja leseiden sisältämä liukenematon kuitu kasvattaa ulostemassaa ja nopeuttaa sen kulkemista suolistossa parantaen siten vatsan vointia. Monella ihmisellä liukenematon kuitu voi kuitenkin myös pahentaa oireita. Kannattaa siis tarkkailla vointiaan - mikäli ruisleipä ei helpota tai jopa pahentaa oireita, sen käyttöä on syytä rajoittaa.

Vinkkejä

  • Suosi liukenevia kuituja kuten psylliumia
  • Liukenematon kuitu, kuten ruisleipä, saattaa pahentaa oireita 
  • Aloita kuitulisä pienellä annoksella ja suurenna hiljalleen siten, että hyvä vaikutus säilyy
  • Ole kärsivällinen: kuitujen vaikutus voi näkyä vasta 2-3 kuukauden kuluttua!

Lähteet:

  • Laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen
  • Aro A. Ravintokuitu. Kustannus Oy Duodecim. 15.10.2015
  • Kuidun terveysvaikutukset. Terve.fi.