Enable JavaScript to visit this website.
Ärtyvän suolen ruokavalio-opas

Ärtyvän suolen ruokavalio-opas

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ikävä vaiva, josta moni kärsii. Oireita voi kuitenkin helpottaa ruokavaliohoidolla. Koostimme ärtyvän suolen ruokavalio-oppaan auttamaan ruokavalion suunnittelussa.

Ärtyvän suolen oireyhtymän oireiden hoidossa ruokavalio on tärkeässä asemassa. Ruokailu pahentaa oireita yli puolella ärtyvästä suolesta kärsivillä. Ruoan FODMAP-hiilihydraatit imeytyvät huonosti ohutsuolessa ja päätyvät paksusuoleen, jossa majailevat bakteerit käyttävät niitä ravinnokseen fermentoimalla. Siitä nimi FODMAP – Fermentable Oligo-, Di-, Monosaccharides And Polyols. Tutkimukset ovat osoittaneet, että paksusuolessa fermentoituvat FODMAP-hiilihydraatit aiheuttavat merkittäviä kipu- ja turvotusoireita ärtyvästä suolesta kärsiville.

FODMAP-ruokavalion noudattaminen on tyypillisin ruokavaliohoito ja jopa kolme potilasta neljästä on tutkimusten mukaan saanut lievitystä oireisiinsa välttämällä FODMAP-hiilihydraatteja. Myös gluteeniton ruokavalio voi helpottaa ärtyvän suolen oireita, sillä gluteenittomassa ruokavaliossa FODMAP-hiilihydraattien saanti vähenee, kun ruis, vehnä ja ohra jäävät pois. Tärkeää on muistaa ruokavaliohoidon osalta, että ruokavaliokokeilun tulisi kestää vähintään 4-6 viikkoa, jotta sen vaikutusta voidaan arvioida. 

Olemme koonneet ärtyvän suolen ruokavalio-oppaan, josta löydät:

  • Tarkempaa tietoa ärtyvän suolen oireyhtymästä
  • Tietoa ärtyvän suolen ruokavaliohoidosta ja vältettävistä ja suositeltavista ruoka-aineista
  • Tietopaketin Vi-Siblin kuitulisästä ja sen käytöstä ärtyvän suolen ruokavaliohoidossa

Lataa ärtyvän suolen ruokavalio-opas ja lue miten voit helpottaa ärtyvän suolen oireyhtymän oireita.  

Lähteet:

  • Voutilainen M. Toiminnalliset vatsavaivat ja ärtyvä suoli -oireyhtymä (IBS). Lääkärin käsikirja. 7.6.2016.
  • Laatikainen R., Hillilä M. Ärtyvän suolen oireyhtymän ruokavaliohoito. 5.10.2012.